reklama

Výhodná ročná percentuálna miera nákladov: 59140.89%

To nie je vtip. Toto je realita z podchodu na Hodžovom námestí v Bratislave. Poštové schránky v Starom meste sú už zas plné. Sotva skončili voľby a schránky sa mohli sa trocha nadýchnuť po záplave nekonkrétnych sľubov, začali ich plniť úplne iné smeti. Najnovšie prichádza zbedačenému obyvateľstvu na pomoc nový osloboditeľ z východu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (74)
Obrázok blogu

Nuž, ale kto by takejto pomoci odolal? Veď EURO FINANCE GROUP Slovakia, to znie viac, ako hrdo a tento názov obsahuje všetko podstatné, čo nádejný žiadateľ o pôžičku potrebuje vedieť. Obchodný register však prináša už trochu iný pohľad: osoby, ktoré stoja za touto firmou pochádzajú z Rostova na Done, ktorý leží na juhu európskej časti Ruska a s eurohviezdičkami z plagátu nemá veľa spoločného, financií zložili pri nedávnom založení firmy iba toľko, koľko nevyhnutne museli a ak znamená slovo "GROUP" skupinu, nuž je to skutočne skupina. Hoci viac, ako proklamovaná finančná je to skupina troch známych, ktorí sa rozhodli skúsiť šťastie v zemi zasľúbenej: na Slovensku. V krajine, ktorá je známa svojim tolerantným prístupom k všemožným zlodejom a úžerníkom vstupujú na trh s neodolateľnou ponukou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Keď sa tým ich plagátikom chvíľu zaoberáte, zistíte mnohé: hoci je graficky celkom vydarený, nie je tam uvedená žiadna webová adresa a k podrobným podmienkam poskytovania úveru sa teda môže klient dostať až v podchode na Hodžovom. Mailový kontakt vedený v službe gmail.com a k tomu číslo mobilu. Tým použiteľné informácie končia. Kto chce vedieť viac, musí zájsť priamo na obchodné miesto.

Obrázok blogu

Podobné propagačná materiály zvyčajne veľkými písmenami propagujú výhody, nevýhody nebývajú uvedené vôbec a ak už musia byť, sú vždy tými najmenšími písmenkami. Nesklamal ani tento: oslovuje ľudí, ktorí sa nemajú na koho obrátiť, sľubuje dostupnosť po celých 7 dní v týždni a umožňuje poskytnúť pôžičku rýchlo a na všetko, bez zálohy, bez ručiteľa, len s občiansky preukazom a do 15 minút. Samozrejme, pokojne dajú aj tisícku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúsme sa ale na cieľovú skupinu podobnej ponuky pozrieť z úplne opačnej strany: oslovovaný je niekto, kto sa už nemá na koho obrátiť - inak povedané človek, ktorého prirodzené sociálne prostredie už nie je schopné saturovať jeho problém a nepožičia mu už ani banka. Všade, kde sa skúsil obrátiť je potrebné predložiť mraky dokladov o príjme, zamestnaní, ručení a on nie je schopný tieto podmienky splniť. Peniaze však akútne potrebuje a jeho zúfalstvo z rozporu medzi potrebou financií a jeho schopnosťou zabezpečiť ich mu často zatemní mozog natoľko, že začína robiť chyby. Jednou z najčastejších je prijímanie iba pozitívnych správ a popretie tých, ktoré môžu zvýšiť jeho záťaž. V tomto momente je zarobené na prúser, pretože takýto človek má výrazne zníženú schopnosť racionálne posudzovať riziká. Ak je práve v stave akútneho ohrozenia nedostatkom financií a nemá ho v tej chvíli ako riešiť, zrazu sa dozvie, že riešenie existuje, je dostupné a rýchle, teda ho všetci ostatní klamali. A dozvie sa tiež, že na vyriešenie jeho neriešiteľnej situácie stačí len občiansky preukaz. Kto by odolal?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až potom prichádzajú na rad negatíva písané malými písmenami. Je to snaha ovplyvniť vnímanie človeka, ktorý má podvedomú tendenciu prisudzovať význam tým veľkým a malé pokojne ignoruje. Ľudia z reklamy by vám o podobných manipuláciách a psychológii predaja vedeli rozprávať dlhé hodiny. Až z malých písmeniek sa teda dozviete, že ide o pôžičky s dobou splatnosti 15, alebo 30 dní, teda sa ich prostredníctvom nedá riešiť žiaden dlhodobý problém. A že je to riešenie iba pre zamestnaných, teda nezamestnaný svoj problém tiež nemá ako riešiť. A že je denná úroková sadzba v rozsahu 1.75 až 2%, a že je tam písané o pokutách? To všetko možno podceniť veľmi ľahko. Až úplne ako posledný je však údaj, ktorý by mohol rozsvietiť aj v tých najzadubenejších hlavách: Ide o RPMN, tzv. ročnú percentuálnu mieru nákladov, teda číslo, ktoré ukazuje skutočnú nákladovú stránku každého úveru - a síce koľko to celé v skutočnosti bude stáť. Na plagáte, o ktorom je reč svieti v poslednom riadku RPMN: 16873,96 do 59140, 89%. Ak sa chce niekto zo zúfalstva obesiť, slučku na krk si môže pri troche šikovnosti kúpiť aj lacnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre fajnšmekrov ešte raz: skutočné náklady pôžičky poskytovanej v podchode na Hodžovom námestí sú najmenej 16 873,96 percenta a najviac 59 140,89 percenta. A ešte raz, tentokrát slovom, lebo napísané to vyzerá oveľa lepšie: od šestnásťtisícosemstosedemdesiattri celé deväťdesiatšesť percenta do päťdesiatdeväťtisícstoštyridsať celé osemdesiatdeväť percenta. Uf.

V tejto súvislosti znie slogan "Finančná pomoc obyvateľstvu" ako perfektný vtip. Konieckoncov je vraj jedným z konateľov firmy klaun z cirkusu a aj ten druhý sa pohybuje v cirkusovej branži. Možno je to vlastne celé taký malý cirkusový fór, pretože pochybujem, že toto niekto môže myslieť vážne. A to som už na Slovensku zažil všeličo.

Radovan Bránik

Radovan Bránik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  209
  •  | 
  • Páči sa:  28x

Kontakt: +421 911 182 711Na tvorbe obsahu sa vzhľadom na citlivú povahu zverejnených materiálov a zvýšené riziko pre autora v ostatnom čase podieľa tím špecialistov na bezpečnosť a analýzu.Činnosť tímu možno zatiaľ podporiť nasledovnými formami.Prevodom na: IBAN: DE69 1001 1001 2627 6063 52PayPal: radovan.branik@gmail.comhttps://www.patreon.com/user?u=13711855Ďakujeme za vašu podporu. Zoznam autorových rubrík:  NevážnePolitikaSúkromnéO kríze a nešťastíOdborná problematikaZamyslenia písané pre RTVS

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu